fredag 4. mai 2012

Bare juks!!! En tutorial om juksesøm med rissehjul.

I dag er det min tur til å gi litt inspirasjon hos Papirpikenes verden. Jeg skal vise dere hvordan jeg  lager juksesøm ved hjelp av rissehjul rundt panelene på kortene mine. Jeg bruker rissehjulet som alternativ til symaskina når jeg for eksempel er på treff (upraktisk å ha med seg symaskin!!) eller av andre grunner ikke har tilgang på symaskin. Og jeg er også den første til å innrømme at jeg av og til er for lat til å ta fram symaskina mi!! Med rissehjul går det også litt raskere å lage "søm" og det liker jeg:)  

Du vil selvfølgelig mangle tråd på "sømmen" med denne metoden, men jeg synes allikevel den gir veldig fin effekt. 

Så over til hvordan jeg gjør dette. 

 Dette trenger du av utstyr for å lage juksesøm:
1. RISSEHJUL (fås hos Papirpikene)
2. EN VASKEKLUT, MICROFIBERKLUT, LITE HÅNDKLE ELLER LIKNENDE.
3.SKJÆREMATTE (for å beskytte bord eller pult).
4. PANELER AV MØNSTERARK (kuttet i den str du skal bruke på prosjektet ditt).

 Rissehjulet jeg bruker har ganske skarpe "tenner" og vil lage hull gjennom papiret. Derfor er det viktig å ha et underlag under kluten. Det er ikke pent å ha juksesøm i bordplata!

 Du staret med å legge papiret du vil ha "søm" på oppå kluten. Kluten må du ha under for at "tennene" på hjulet skal lage ordentlig mønster. Er underlaget for hardt, vil du ikke få særlig effekt.
Sett rissehjulet noen millimeter fra kanten, legg litt trykk på hjulet og "kjør" avgårde!! Hvor hardt du må trykke for å få ønsket effekt, vil avhenge av hvor tykt papiret er.

 Hvis du ikke får dypt nok mønster på første forsøk, kan du risse en gang til. Pass på at "tennene" på hjulet følger mønsteret som da allerede er i papiret.

 Ferdig juksesøm!!!
Veldig enkelt å få til!

Under her har jeg bilder av noen  tidligere prosjekter jeg har brukt juksesøm på.




Håper at du ble inspirert til å prøve deg på juksesøm.

Ha en fin fredag og god helg!

7 kommentarer:

Hege sa...

Ha, ha!! Juksemaker pipelort!!! Rissehjul er det lureste noen noengang har kommet på! Kjapt, trygt og billig- helt genialt!

Super tutorial, Hanne! Vedder på at det blir maaaange juksesømmer rundt omkring heretter!

God helg!

Klem, Hege

Angélique sa...

Oh I love your cards, but I can not read your blog ......
Maybe with the google translator LOL
XxAngelique

Ps thanks for your tutorial

Synnøve sa...

Se det, ja:))) Det mest fantastiske juketrikset jeg har fått - ever!!!
Tusen takk, god helg og klem <3

Riet sa...

What a wonderful card Hanna.

Hugs Riet.xx

Karina Bunkenborg sa...

OMG hvor er det kort bare smukt!

Heidi sa...

Så knall det var da - her er det bare å invistere, for det er jo ikke alltid jeg gidder å finne fram symaskinen

Klem klem

Jitske sa...

Gaaaaaf ik ga het proberen,
bedankt voor de tip., groetjes uit Holland, Jitske